Παιδιά και γονείς την εποχή του Διαδικτύου

Το Διαδίκτυο είναι προσβάσιμο από παντού και οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, μέσα από τους υπολογιστές, τα τάμπλετ και τα κινητά. Από την ηλικία των 6 ετών η πλειοψηφία των παιδιών χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο με ρυθμό που αυξάνει διαρκώς. Με αυτά τα δεδομένα, δεν είναι δυνατόν να επιβλέπουμε τη χρήση του από τα παιδιά μας είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο. Μπορούμε όμως να τα καθοδηγήσουμε, ώστε να επωφεληθούν σε μέγιστο βαθμό από τα πλεονεκτήματα του Διαδικτύου και να τους ανοίξουμε τους δρόμους που ενδεχομένως θα τους επιτρέψουν να διαπρέψουν στην καινοτόμο επιχειρηματικότητα.

Η κυριότερη βοήθεια που προσφέρουμε στα παιδιά μας στο Διαδίκτυο είναι να τα καθοδηγήσουμε και να τα παροτρύνουμε να το εξερευνήσουν και να διερευνήσουν τις ικανότητές τους θέτοντας όρια και κανόνες. Όπως δεν αφήνουμε τα παιδιά να παρακολουθούν συνεχώς τηλεόραση, με τον ίδιο τρόπο ελέγχουμε και τη χρήση του Διαδικτύου. Όπως δεν τους επιτρέπουμε στην πραγματική ζωή να μιλούν με αγνώστους ή να βρίζουν και να προσβάλλουν τους φίλους και τους γνωστούς τους, το ίδιο ακριβώς τους μαθαίνουμε να κάνουν και στο Διαδίκτυο. Επίσης, καθοδηγούμε τα παιδιά να αναλύουν και να ξεχωρίζουν την αληθινή πληροφορία από τις απόψεις, τις φήμες και τα ψέματα. Γι’ αυτό τον σκοπό, τα βοηθάμε να αναπτύξουν κριτική σκέψη, ώστε να αξιολογούν τη διαθέσιμη πληροφορία στο Διαδίκτυο με κριτήρια όπως το μέσο στο οποίο αναρτήθηκε η είδηση, αν πρόκειται για πληροφορία ή γνώμη και αν υπάρχουν αναφορές στις πηγές.

Τι συμβαίνει όμως όταν τα παιδιά γνωρίζουν παραπάνω πράγματα από τους γονείς;

Ακόμη και τα παιδιά που έχουν αναπτύξει ψηφιακές δεξιότητες χρειάζονται καθοδήγηση σχετικά με τη συμπεριφορά τους και τους ενδεχόμενους συναισθηματικούς και κοινωνικούς κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσουν στο Διαδίκτυο. Δεν είναι σπάνιο τα παιδιά να γνωρίζουν περισσότερα από τους γονείς για το Διαδίκτυο, όπως μπορεί να συμβεί και με την ενασχόληση των παιδιών μας με τον αθλητισμό, τον μοντελισμό, τη μουσική, τον φιλοτελισμό κ.ά. Αν συμβεί αυτό με τα παιδιά μας, το βλέπουμε σαν μια ευκαιρία να επικοινωνήσουμε μαζί τους. Τους δίνουμε
την ευκαιρία να μας δείξουν κάτι που γνωρίζουν καλύτερα: τα ενθαρρύνουμε να μας παρουσιάσουν αυτά που κάνουν στο Διαδίκτυο και να μας τα εξηγήσουν. Από την πλευρά μας, τα καθοδηγούμε με το ίδιο κριτήριο που τα καθοδηγούμε και στον πραγματικό κόσμο, ακόμη και σε καταστάσεις που δεν γνωρίζουμε.
Σκεφτείτε πόσες φορές έχουμε καθοδηγήσει τα παιδιά μας στην πραγματική ζωή σε καταστάσεις και δοκιμασίες (εξετάσεις, αγώ-
νες κτλ.) για τις οποίες δεν έχουμε προσωπική εμπειρία. Η προσεκτική χρήση του Διαδικτύου αφορά και εμάς τους ίδιους και όλα αυτά που ανεβάζουμε σαν γονείς στο Διαδίκτυο σχετικά με εμάς ή με τα παιδιά μας. Οι πληροφορίες αυτές θα αποτελέσουν το ανεξίτηλο ψηφιακό αποτύπωμά μας και θα είναι διαθέσιμες σε οποιονδήποτε χρήστη σε όλη μας τη ζωή, καθώς επίσης και σε όλη τη διάρκεια της ζωής των παιδιών μας. Με αυτό το δεδομένο, ιατρικές πληροφορίες, αστείες φωτογραφίες στο Facebook ή στο Instagram, ακόμη και συζητήσεις σε φόρουμ που σχετίζονται με τα παιδιά μας μπορεί να τα φέρουν σε άσχημη και δυσάρεστη θέση στο μέλλον.

Πώς θα καταλάβουμε το επίπεδο κατανόησης του Διαδικτύου και των κινδύνων που παρουσιάζει για τα παιδιά μας;

Υπάρχουν ερωτήσεις που πρέπει να θέσουμε στα μικρά παιδιά, μερικά καίρια σημεία για έφηβους. Απαντώντας ή συζητώντας γι’ αυτά, μέσα σε λίγη ώρα μπορούμε να καταλάβουμε πού ακριβώς βρισκόμαστε.

Ας δούμε μερικές από τις ερωτήσεις για τα μικρά παιδιά:

  • Παίζω ένα παιχνίδι και κάποιος στην ηλικία μου με ρωτά πώς με λένε και ζητά τη διεύθυνση ή το τηλέφωνό μου για να κανονίσουμε να συναντηθούμε στον δρόμο. Είναι σωστό να του δώσω τα στοιχεία μου;
  •  Κάποιος που γνωρίζω μόνο στο Διαδίκτυο μου ζητάει να του στείλω μια φωτογραφία μου. Μπορώ;
  • Είμαι σε μια ιστοσελίδα που γνωρίζω ή που έχω ακούσει από φίλους μου γι’ αυτήν. Μου ζητούν να καταχωρίσω το όνομά μου και το τηλέφωνό μου για να κερδίσω ένα δώρο. Να το κάνω;
  • Είμαι στο Διαδίκτυο και κάποιος με βρίζει. Εγώ
    α) τον βρίζω
    β) του λέω να ζητήσει συγγνώμη
    γ) εγκαταλείπω τη συνομιλία μαζί του και ενημερώνω
    τους γονείς μου

Και τώρα σειρά έχουν μερικά από τα καίρια σημεία για εφήβους:

  • Μου αρέσει να ποστάρω αστείες φωτογραφίες, είτε δικές μου είτε φίλων μου. οι φωτογραφίες από μεθύσια και οι αστείες γκριμάτσες μαζεύουν πολλά like και γελάμε όλοι πολύ.
  • Παίζω συχνά παιχνίδια στο Διαδίκτυο. Κάποιες βραδιές παίζω μέχρι τα ξημερώματα.
  • Στο Διαδίκτυο έχω συναντήσει εκπληκτικούς ανθρώπους, με τους οποίους συζητώ και μοιράζομαι την καθημερινότητά μου, τα προβλήματά μου και τις ανησυχίες μου.
  • Σκοπεύω να συναντήσω από κοντά έναν νεο διαδικτυακό φίλο.
Τα παιδιά μας χρειάζονται τη βοήθειά μας να γίνουν σωστοί διαδικτυακοί πολίτες και να εκμεταλλευτούν όλα τα οφέλη του Διαδικτύου, όπως ακριβώς τα προετοιμάζουμε για την έξοδο τους στην κοινωνία και την επαγγελματική σταδιοδρομία τους.

Διαβάστε περισσότερα στο βιβλίο Και αν το παιδί σας είναι ο επόμενος Bill Gates; του Σπύρου Δ. Αρσένη*

Σπύρος Δ. Αρσένης είναι διπλωματούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός (ΔΠΘ) και Διδάκτορας Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής (ENST-Telecom Paris). Έχει εργαστεί από θέσεις ευθύνης (Project Manager, Senior Consultant, κ.ά.) στην Ελλάδα και στο εξωτερικό στον τομέα του διαδικτυακού μάρκετινγκ, της διαδικτυακής επικοινωνίας, και των συστημάτων Πληροφορικής. Παράλληλα, έχει συμμετάσχει σε ερευνητικές και διδακτικές δραστηριότητες στον τομέα του Διαδικτύου, της διαδικτυακής επικοινωνίας, και των πληροφοριακών συστημάτων. Είναι συγγραφέας επτά ακόμη βιβλίων σχετικών με τη χρήση, το σχεδιασμό, και τη διαχείριση του Διαδικτύου και των πληροφοριακών συστημάτων.

Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Οι Εκδόσεις Κλειδάριθμος ιδρύθηκαν το 1985 και τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους δραστηριοποιήθηκαν στον χώρο της Πληροφορικής και στις τεχνικές και επιστημονικές εκδόσεις, εδραιώνοντας την παρουσία τους στον ελληνικό εκδοτικό χώρο και συμβάλλοντας αποφασιστικά στην καθιέρωση της ελληνικής ορολογίας Πληροφορικής. Οι πρώτοι τίτλοι που εκδόθηκαν αφορούσαν αποκλειστικά τους τομείς της Τεχνολογίας, της Μηχανολογίας, της Ηλεκτρονικής και της Πληροφορικής, αλλά από τη δεκαετία του 1990 άρχισαν να επεκτείνονται και στους τομείς των οικονομικών επιστημών και της διοίκησης επιχειρήσεων, καθώς και στον χώρο της προσωπικής βελτίωσης και ανάπτυξης.

Αφήστε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

To top

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.